نوشیدن قهوه
05
تیر

نوشیدن قهوه مفید است چه با شکر چه بی شکر!

طبق یک مطالعه جدید، مشخص شد که نوشیدن قهوه خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد، چه با شکر چه بدون شکر. مطالعات قبلی نشان داده اند که نوشیدن قهوه می تواند خطر بیماری های قلبی و سایر بیماری های جدی را کاهش دهد.

با این حال، آنها مقدار شکر مصرف شده با قهوه را در نظر نگرفتند.اکنون، محققان چینی در مطالعه‌ای که در Annals of Internal Medicine منتشر شده است، میزان تأثیر قند موجود در قهوه بر میزان مرگ و میر را ارزیابی کرده‌اند. آنها از داده های ۱۷۱۶۱۶ شرکت کننده از BioBank انگلستان با میانگین سنی ۵۵.۶ سال مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا سرطان با هفت سال پیگیری متوسط از سال ۲۰۰۹ استفاده کردند.

نوشیدن قهوه خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد!

برای پیگیری شرکت کنندگان که ۳۱۷۷ نفر از آنها فوت کردند، از داده های گواهی فوت استفاده کردند. آنها دریافتند افرادی که روزانه مقدار متوسطی قهوه می نوشند، با شکر یا بدون آن، در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند، کمتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. این مطالعه همچنین عوامل مختلفی از شرکت کنندگان از جمله جنسیت، قومیت، شاخص توده بدنی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی را در نظر گرفت. بیشترین تأثیر را برای کسانی که بین ۲.۵ تا ۴.۵ فنجان در روز مصرف می کردند و با کاهش ۲۹ درصدی مرگ و میر جهان مشاهده شد.
با این حال، نوید ستار، استاد پزشکی متابولیک در دانشگاه گلاسکو، نسبت به این یافته‌ها ابراز تردید کرد و گفت که نتیجه‌گیری «به دور از قطعیت» است. او در صحبت با گاردین گفت: «این به این دلیل است که کسانی که قهوه می نوشند، به طور کلی ثروتمندتر هستند و زندگی سالم‌تری نسبت به افراد دیگر دارند. و اما قاع کننده نیست که آیا می‌توان بر این عوامل در مطالعات مشاهده‌ای غلبه کرد یا خیر. این پروفسور توصیه کرد که مردم به نوشیدن قهوه یا چای بدون قند پایبند باشند. و در عین حال سبک زندگی سالمی مانند ورزش، خوردن و خوابیدن را حفظ کنند.
دکتر کریستینا وی، معاون سردبیر مجله، همچنین اعلام کرد که یافته‌های این مطالعه قطعی نبودند. اما او اعتراف کرد که نوشیدن قهوه، چه شیرین چه تلخ، برای اکثر افراد مضر به نظر نمی‌رسد. اگرچه اضافه کرد که بهتر است از نوشیدنی‌های قهوه‌های پر شکر خودداری کنید.