04
اردیبهشت

آموزش انواع چایی برای باریستا

چایی، یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم در میان مردم است و در انواع مختلفی وجود دارد. به عنوان یک باریستا تنها وظیفه آماده کردن نوشیدنی‌های بر پایه قهوه را بر عهده ندارید؛ بلکه باید بتوانید انواع چایی و دمنوش‌های گیاهی را نیز بشناسید و طرز تهیه آن‌ها را بلد باشید. اگر در کافی شاپ کار می‌کنید یا از طرفداران پروپاقرص چایی هستید، در این بخش با ما همراه باشید تا انواع چایی را بشناسید و نحوه درست کردن آن‌ها را یاد بگیرید.

انواع چای در کافی شاپ

چای به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم در دنیا، در منوی تمام کافه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر به کافی شاپ بروید تنوع زیادی از چای را در منو مشاهده خواهید کرد که برایتان جالب خواهد بود. آمار بدست آمده حاکی از آن است که بیش از 3000 نوع چای در کشورهای مختلف وجود دارد که در این بخش ما قصد داریم به معرفی انواع چایی‌های کافی‌ شاپی محبوب بپردازیم:

چای سیاه

پرمصرف‌ترین نوع چای که در ایران نیز بسیار محبوب است. آمار بدست آمده نشان می‌دهد که 78% از میزان کل چای‌های مصرف شده در جهان به انواع چای سیاه تعلق می‌گیرد. در مقایسه با سایر چایی‌ها، چای سیاه بیشترین میزان کافئین را دارد و از خواص متعددی برخوردار است. یک منبع غنی از آنتی اکسیدان که به تسکین استرس، افزایش انرژی در بدن، جلوگیری از بروز سرطان، بهبود عملکرد قلب، مراقبت از بدن در برابر باکتری‌های آسیب‌رسان، کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارش و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

طرز تهیه: برای تهیه چای سیاه ابتدا باید آب را جوش بیاورید که استفاده از آب تازه توصیه می‌شود. مقداری از چای خشک را در چای ساز یا فیلتر چای ریخته و سپس آب جوش را بر روی آن بریزید. حال صبر کنید تا چای بطور کامل دم بکشد.

چای سبز

ترکیبات چای سبز با چای سیاه یکی است و تنها تفاوت آن‌ها در فرایند تولید می‌باشد. برای تهیه انواع چای سبز، از فرایند تخمیر یا اکسید استفاده نمی‌شود و به همین علت گیاه چای، رنگ سبز خود را حفظ می‌کند. طعم چای سبز بسیار ملایم و در عین حال کمی تلخ است اما خواص متعدد آن باعث محبوبیت آن شده است.

طرز تهیه: پس از آنکه آب جوش آمد بهتر است چند لحظه صبر کنید تا از جوش بیفتد. سپس در قوری یا چای ساز مورد نظر مقداری از چای را ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید. بهتر است در ازای هر فنجان آب جوش، یک قاشق چای سبز ریخته شود. حدود 3 الی 8 دقیقه صبر کنید تا چای به خوبی دم بکشد.

چای سفید

یکی دیگر از انواع چای که معمولا در کافی شاپ‌ها بسیار طرفدار دارد. این نوع چای نیز حاصل از گیاه مشابه چای سیاه است اما پروسه تولید متفاوتی دارد. برای تهیه این نوع چایی خبری از اکسید شدن نیست و تنها در مقابل نور خورشید خشک می‌شود که در نهایت رنگی سفید – نقره‌ای خواهد داشت. البته زمانی که چای سفید را دم کنید به رنگ زرد کم رنگ خواهد بود. طعم این چای بسیار ملایم همراه با کمی شیرینی است.

طرز تهیه: برای تهیه این چای جذاب چینی، باید آب را تا دمای 75 الی 85 درجه به جوش بیاورید. سپس همراه با مقداری برگ چای سفید داخل قوری بریزید. 5 دقیقه صبر کنید تا چای به خوبی دم بکشد و به طعم مطلوب برسد.

چای ماسالا

نوعی چای هندی که به دلیل خواص بسیار زیادش، از محبوبیت بالایی برخوردار است. این نوع چایی در انواع کافه‌ها توسط باریستاها سرو شده و طعم بسیار جذابی دارد. معنای لغوی ماسالا “ادویه” است و به همین علت در دسته نوشیدنی‌های گرم معطر و سرشار از ادویه قرار می‌گیرد. طعم تند و شیرین این نوع چای بسیار لذتبخش بوده و آن را منحصر به فرد کرده است. چای ماسالا به روش‌های مختلف و همراه با شیر یا بدون شیر تهیه می‌شود.

طرز تهیه: برای تهیه چای ماسالا با شیر ابتدا باید شیر را در یک ظرف ریخته و به آن هل، رازیانه، فلفل، میخک و چوب دارچین خرد شده اضافه کنید. حال ظرف را به مدت 30 دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار داده و آرام آرام هم بزنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری شکر نیز به آن بیفزایید. در نهایت مخلوط بدست آمده را از صافی رد کرده و نوش جان کنید.

چای ماچا

نوعی چای محبوب و پرمصرف که اصالت آن به کشور چین برمی‌گردد. این چای از پودر گیاه تنچا تولید شده و نه تنها برای چای، بلکه برای درست کردن لاته ماچا و کیک ماچا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چای در منوی نوشیدنی‌های گرم اکثر کافه‌ها وجود دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

طرز تهیه: ساده‌ترین روش برای تهیه چای ماچا استفاده از پودر آن است. ابتدا باید آب را جوش بیاورید و سپس 1.5 قاشق چایخوری پودر ماچا را داخل یک فنجان آب جوش بریزید. حال به کمک یک قاشق کوچک شروع به هم زدن کنید و تا زمانی که پودر بطور کامل درون آب جوش حل شود و حباب‌های سفید بر روی سطح فنجان ظاهر شوند، هم زدن را ادامه دهید. حالت فومی ایجاد شده بر روی فنجان نشان از آماده شدن چای ماچا خواهد بود.

چای ماته

چای ماته نوشیدنی ملی کشور آرژانتین است و در کشورهایی مثل برزیل و اروگوئه بسیار طرفدار دارد. این نوشیدنی گیاهی از کافئین بسیار بالایی برخوردار است و شهرت جهانی آن باعث شده تا در منوی نوشیدنی‌های گرم اکثر کافی شاپ‌ها قرار داشته باشد. این چای با چایی‌های آسیایی بسیار متفاوت است و در لیوان مخصوص ماته همراه با نی سرو می‌شود.

طرز تهیه: برای تهیه چای ماته نیاز به یک سوم لیوان یربا ماته، یک قاشق چای‌خوری شکر و آب داغ به مقدار لازم دارید. ابتدا باید آب را بر روی حرارت قرار دهید اما مراقب باشید که به جوش نرسد. همینقدر که حباب‌های ریز بر روی سطح آب بوجود بیاید کافی خواهد بود. سپس یک سوم از لیوان مخصوص را با یربا ماته پر کرده و یک قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید. در نهایت آب را بیفزایید تا گیاه خشک ماته بر روی ظرف بیاید. نیازی به هم زدن نیست و باید فقط 3 دقیقه صبر کنید تا چای ماته شما آمده نوش جان کردن شود.

چای رویبوس

یکی دیگر از انواع چای که متعلق به آفریقای جنوبی است. این چای از بوته قرمز آفریقایی تهیه شده و برگ‌های آن قبل از تخمیر و خشک شدن، آسیاب می‌شوند.

طرز تهیه: یک قاشق چایخوری از چای رویبوس را به همراه آب در حال جوش داخل قوری بریزید و صبر کنید تا دم بکشد. نکته مهم در تهیه چای رویبوس این است که هرچقدر زمان بیشتری را به دم کشیدن این چای اختصاص دهید، در نهایت طعم بهتر و قوی‌تری را تجربه خواهید کرد.

خلاصه

چایی به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم در دنیا، جایگاه ویژه‌ای در منوی کافه‌ها دارد. انواع چای ایرانی و چای‌های بین‌المللی را می‌توانید در کافی‌شاپ‌ها نوش جان کنید. اگر باریستا هستید و یا قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید، نیاز است تمام نوشیدنی‌های گرم اعم از انواع چایی و دمنوش را بشناسید. در این بخش سعی کردیم محبوب‌ترین چایی‌های کافی شاپی را معرفی کنیم و طرز تهیه آن‌ها را در ساده‌ترین حالت ممکن آموزش دهیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله