عوارض اسپرسو
15
اردیبهشت

عوارض قهوه اسپرسو چیست؟

عوارض قهوه اسپرسو

اسپرسو یک نوشیدنی غلیظ بر پایه قهوه است، که این روز‌ها بسیار محبوب شده است. این نوشیدنی قهوه با عبور آب داغ و پر فشار از میان قهوه به دست می‌آید که حجم آن نسبت به دیگر نوشیدنی‌ها کمتر است و در قالب شات سرو می شود. نوشیدنی‌های بسیار زیادی مانند آمریکانو و کاپوچینو را می‌توان با اسپرسو تهیه کرد. طعم اسپرسو نسبت به دیگر قهوه‌ها قوی‌تر، تلخ، اسیدی و برشته است که طرفداران خاص خودش را دارد.

‌هر چیزی در کنار ویژگی‌هایی که دارد ضررها و عوارضی را هم به همراه دارد که این عوارض می‌تواند در اثر مصرف زیاد یا غیراصولی آن به وجود بیاید، باید مراقب بود تا به اندازه‌ای که بدن آمادگی پذیرش آن را دارد مصرف کرد تا آسیبی به بدن وارد نشود. مصرف بیش از اندازه قهوه اسپرسو به دلیل کافئین بالا می‌‌تواند اثرات زیادی روی بدن شما بگذارد، عوارضی مانند:

  • اثرات قلبی
  • مشکلات معده
  • مشکلات کبدی
  • اختلالات عصبی
  • تاثیر منفی بر حال فرد

اثرات قلبی

مصرف زیاد اسپرسو به دلیل داشتن کافئین بالا می‌تواند باعث بروز و افزایش ضربان قلب شود، باید به میزانی که بدن شما توانایی پذیرش کافئین را دارد در طول روز قهوه بنوشید، در غیر این صورت حتی اگر مشکل قلبی و ضربان قلب بالا نداشته باشید می‌تواند باعث بروز آن‌ها شود. نوشیدن زیاد اسپرسو علاوه بر حال بد و ایجاد ضربان قلب بالا باعث افزایش کلسترول خون می‌شود که یکی از عوارض جانبی بسیار جدی است.

مشکلات کبدی

طبق تحقیقات انجام شده مصرف قهوه و اسپرسو در طول روز می‌تواند باعث کاهش کبد چرب شود. همچنان با توجه به تحقیقات انجام شده عوارض نامناسبی برای کبد کشف نشده است اما باز هم بهتر است در مصرف هر چیزی تعادل رعایت شود.

قهوه عربیکا چیست؟

مشکلات معده

نوشیدن قهوه باعث تجربه یک حس فوق‌العاده می‌شود اما زیاده‌روی در آن می‌تواند اسید معده را افزایش دهد و باعث عوارض معده به خصوص برای افرادی که مبتلا به مشکلات معده مانند زخم معده هستند، شود. اگر شما بعد از مصرف قهوه  دچار مشکلاتی مانند سوهاضمه و سوزش معده می‌شوید، بهتر است مدتی مصرف قهوه را کاهش دهید و فاصله بگیرید. برخی از عوارضی که با مصرف بیش از اندازه اسپرسو ممکن است به وجود بیاید شامل این موارد می‌شود:

  • اختلال گوارشی: مصرف زیاد قهوه می تواند باعث بروز اسهال و به اصطلاح تشنج معده بشود.
  • تحریک معده: اسپرسو می‌تواند باعث تحریک و ترشح اضافی اسید معده و در نهایت منجر به درد معده بشود.

با تمام توضیحات اگر شما دارای مشکلات معده و حساسیت هستید بهتر است در مصرف قهوه زیاده روی نکنید یا با نظرت دکتر از مصرف آن پرهیز کنید، زیرا نه تنها بر معده بلکه می‌تواند عوارضی بر دیگر قسمت‌های بدن مانند کبد داشته باشد.

اختلالات عصبی

مصرف بیش از اندازه قهوه به دلیل کافئین بالای آن باعث می‌شود دچار بی‌قراری، بی‌خوابی، استرس و اضطراب بشوید.  اگر در روز بیشتر از ۲ شات اسپرسو مصرف کنید، به دلیل درصد بالای کافئینی که دارد باعث کاهش کیفیت خواب، اختلال در خواب شما و بی‌قراری در طول شب می شود. پس توجه داشته باشید که اگر در حالت عادی دچار بی‌خوابی هستید بیشتر از یک مقدار مشخص در طول روز کافئین مصرف نکنید  یا سعی کنید تا حد امکان آن را کاهش دهید.

تاثیرات منفی بر حال فرد

بسیاری از افراد بعد از مصرف اسپرسو دچار حس‌های منفی و حال بد مانند اضطراب، استرس و افزایش ضربان قلب می‌شوند. این اتفاق به دلیل وجود ماده تحریک‌کننده به نام کافئین در قهوه است، البته که این مواد در نهایت از بدن شما دفن می‌شود و جای نگرانی نیست اما اگر این حس های بد ادامه‌دار بود بهتر است مصرف قهوه را کاهش دهید، برای بهتر شدن حال بد خود چند مورد وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

  • نفس‌های آرام و عمیق بکشید تا اضطراب و سرگیجه شما کمتر شود؛
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا کافئین از بدن شما خارج شود؛
  • فعالیت ورزشی آرام انجام دهید؛

و در نهایت اگر حالتان بهتر نشد، بهتر است مصرف قهوه را قطع کنید و به دکتر مراجعه کنید.

عوارض اسپرسو بر زنان و مردان

عوارض مصرف زیاد قهوه اسپرسو برای زنان می‌تواند خطرناک باشد، با توجه به تحقیقات انجام شده، قهوه اسپرسو برای زنانی که در دوره بارداری هستند و در طول روز کافئین مصرف می‌کنند بر سلامت خود و جنین تاثیرگذار است، پس بهتر است در این دوره مصرف آن را به کمترین مقدار ممکن و در مواقعی با نظر دکتر کامل قطع کنند.

مصرف زیاد قهوه اسپرسو برای مردان هم می توند عوارضی داشته باشد، عوارض قهوه تلخ اسپرسو می‌تواند مثانه را بیش از حد فعال کند و باعث تکرر ادرار و بی‌اختیاری ادرار شود. همچنین تحقیقات نشان داده کافئین می‌تواند باعث کاهش باروری شود و قدرت اسپرم را کاهش دهد.

  عوارض اسپرسو برای چه کسانی خطرناک است؟

عوارض قهوه اسپرسو برای افراد زیر ۱۴ سال، افرادی که دارای مشکلات معده و کبد هستند، افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، زنان باردار و مادرانی که در دوره شیردهی هستند و افراد دارای مشکلات قلبی و عروقی می تواند خطرناک باشد و بهتر است بیشتر از بقیه  افراد مصرف کافئین را کاهش دهند و با نظارت دکتر قطع کنند.

نتیجه

اسپرسو علاوه بر حس آرامش و انرژی فراوانی که به افراد می‌دهد، باعث بروز عوارضی می‌شود که این عوارض برای افراد با مشکلات و مریضی‌های مختلف می‌تواند خطرناک‌تر باشد، پس بهتر است مصرف آن کاهش پیدا کند یا با دکتر مشورت کنند. برای مصرف هر چیزی باید تعادل رعایت شود و برای  مصرف قهوه چون دارای کافئین است، باید دقت بیشتری شود تا بتوانید از لذت آن استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله