آموزش رایگان لاته آرت
22
اسفند

آموزش رایگان لاته آرت، راهنمای جامع با بیان آسان!

نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه در تاریخ اخیر رشد چشمگیری داشته است. اکثر کشورها فرهنگ قهوه را به خوبی پذیرفته اند . با افزایش فرهنگ قهوه، کافه ها شروع به ارائه انواع نوشیدنی های بیشتر و بیشتری کرده اند. همه کافی‌شاپ‌های مستقل اکنون نوشیدنی‌ های قهوه مبتنی بر اسپرسو را ارائه می‌کنند. این شامل ماکیاتو و آفوگاتو  در کنار آمریکانو  می شود. بنابراین، آموزش باریستا برای هر کافه ای بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. اگر به دنبال منبع خوب برای آموزش رایگان لاته آرت هستید این مقاله مناسب شماست.

لاته آرت چیست؟

یک روش واقعی برای طرحی وجود دارد که در بالای قهوه شما ظاهر می شود.طراحی لاته روشی برای تهیه قهوه با طرح هایی در روی آن است که با شیر میکروفوم ایجاد شده است. این نوع شیر برای این فرآیند ضروری است. میکروفوم شیری است که با استفاده از چوب بخار روی دستگاه اسپرسوساز کف می‌کند و برای تهیه نوشیدنی‌ های قهوه بر پایه اسپرسو استفاده می‌شود و در درجه اول برای هنر لاته استفاده می‌شود. سپس این شیر میکروفوم داخل نوشیدنی ریخته می شود و با تکنیک های مناسب می تواند یک طرح یا طرح روی سطح نوشیدنی ایجاد کند. این اغلب یک قلب است اما می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

آموزش لاته آرت مبتدی

تاریخچه لاته آرت

شاید فکر کنید که هنر لاته از ایتالیا، خانه قهوه سرچشمه می گیرد، اما اشتباه می کنید. این تکنیک در سیاتل در دهه 1980 و 1990 رایج شد و به ویژه توسط دیوید شومر محبوبیت یافت. همانطور که قبلا ذکر شد، شیر میکروفوم چیزی است که لاته آرت را ممکن می کند. بنابراین، برای درک کامل تاریخچه هنر لاته، باید بررسی کنیم که این دقیقا چه زمانی محبوب شد.

ما می توانیم توسعه میکروفوم (“فوم مخملی” یا “بافت شیر”) را به جک کلی از اسپرسو Uptown در سال 1986 ردیابی کنیم. هنگامی که این کار ایجاد شد، شومر توانست با هنر لاته آزمایش کند. در سال 1989 الگوی قلب ایجاد شد و در کافه شومر، Espresso Vivace، امضا شد.

به دنبال این، الگوی روزت سپس توسط شومر در سال 1992 توسعه یافت. او اظهار داشت که این تکنیک را بر اساس عکسی که از کافه ماتکی در ایتالیا دیده بود، بازسازی می کند. البته، تمام جاده های قهوه به شکل یا شکلی به ایتالیا منتهی می شوند.

 

چه نوشیدنی هایی برای لاته آرت مناسب هستند؟

نکته کلیدی در نام آن است، لاته جایی است که این تکنیک منشأ گرفته است و امروزه بیشتر در آنجا رایج است. لاته یک ماده اصلی قهوه کلاسیک در فرهنگ غربی است. این تا حدی به این دلیل است که کام بسیاری از مردم به طعم قهوه عادت نکرده است، بنابراین برای متعادل کردن آن به شیر نیاز دارند.

 

همانطور که قبلا ذکر شد، لاته معمولی ترین نوشیدنی است که در آن لاته آرت انجام می شود، اما قهوه های دیگر بر پایه شیر نیز وجود دارد. شما واقعا نمی توانید لاته آرت را روی یک کاپوچینوی سنتی بریزید، اما می توانید روی یک کاپوچینوی “خیس” بگذارید. کاپوچینوی خشک کف بسیار بیشتری دارد در حالی که کاپوچینوی مرطوب کف کمتر و شیر بیشتری دارد.

این بسیار شبیه برادر لاته خود است که استفاده از این تکنیک را بسیار ساده تر می کند. حتی در یک کورتادو کوچک نیز می توان لاته آرت ساخت.

بخشی از دلیل محبوبیت بیشتر لاته آرت در بریتانیا در 10 سال گذشته به دلیل افزایش محبوبیت فلت وایت است. فلت وایت از برخی جهات با لاته قابل مقایسه است، اما از نظر حجم کمتر و نسبت قهوه به شیر بالاتر است.

فرق لاته و فلت وایت

فرق فلت وایت با لاته‌آرت

 

باریستاهای استرالیایی در تکنیک های لاته آرت مهارت فوق العاده ای دارند، بنابراین وقتی این نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو را به بریتانیا آوردند، این مهارت ها را در کنار این نوشیدنی در اینستاگرام به نمایش گذاشتند و این نوشیدنی را تقریباً مترادف با لاته آرت در رسانه های اجتماعی کردند.

هر باریستای حرفه ای باید بتواند فوم گیری شیر را مدیریت کند، اما اغلب اوقات لاته آرت مهارتی است که باریستاها نمی دانند. ممکن است مهارت اضافی به نظر برسد، اما هنر شیر واقعاً می تواند بعد دیگری به تجربه نوشیدن قهوه ای که می خواهید ارائه دهید اضافه کند. بیایید سبک های مختلف لاته آرت موجود را ببینیم.

سبک های مختلف لاته آرت

دو نوع اصلی لاته آرت وجود دارد:طراحی حین ریختن، الگوی ایجاد شده پس از ریختن، و اچینگ که با استفاده از ابزاری برای ایجاد یک الگوی پس از ریختن است. طراحی حین ریختن، در کافه های آمریکایی و بریتانیایی بسیار رایج است و برای تهیه نوشیدنی به زمان کمی نیاز دارد.

 

طراحی در حین ریختن

اینگونه است که الگوی سنتی قلب و گل رز که توسط شومر ایجاد شده است. برای ایجاد الگوها در این روش، نیاز است که باریستا با حرکت دادن فنجان در حین ریختن، قهوه را دستکاری کند. این کار معمولاً با فنجان قهوه روی زاویه انجام می شود، با تغییر زاویه در حین ریختن برای تغییر الگو.

طراحی کردن پس از ریختن

همانطور که قبلا ذکر شد، این تکنیک بعد از ریختن اتفاق می افتد. این اجازه می دهد تا الگوهای بسیار متنوع تری در فنجان ایجاد شود. الگوهای حکاکی شده از اشکال هندسی ساده گرفته تا نقاشی های پیچیده، مانند متقاطع، تصاویر حیوانات و گل ها، و عموماً با نوعی همزن قهوه اجرا می شوند. نکته منفی این است که طول عمر این الگوها بسیار کوتاهتر از الگوهای قبل است زیرا فوم بسیار سریعتر در شیر حل می شود. همچنین در مقایسه با قبلی بسیار وقت گیر است.

چرا لاته آرت برای کسب و کار شما اهمیت دارد؟

با این حال، به عنوان یک صاحب کسب و کار، لاته آرت قطعا جایگاه خود را دارد. دلایل متعددی وجود دارد که چرا این امر تجربه مثبتی را برای مصرف کنندگان شما فراهم می کند. اولاً، یک مطالعه در دانشگاه آکسفورد در سال 2014 که در مجله معتبر Flavour منتشر شد، نشان داد که چیدمان سالادها به شکل آثار هنری معروف، “طعم” درک شده را افزایش می دهد. بنابراین، لاته آرت در الگوهای معروف مانند قلب یا  اشکال محتلف نیز می تواند طعم درک شده را برای برخی افزایش دهد.

همچنین این نظریه وجود دارد که تلاش نشان دهنده ارزش است. تلاش برای قهوه خود با لاته آرت سودمند است. این به این دلیل است که ارائه خوب ارزش پولی درک شده غذا و نوشیدنی را افزایش می دهد. هنر زیبای لاته نشان دهنده تمام کار سختی است که برای تهیه آن نوشیدنی انجام شده است: شخصی به قهوه علاقه مند بود، از طریق ساعت ها تمرین مهارت خلق آن را آموخت و اکنون تلاش بیشتری برای ارائه یک نوشیدنی با کیفیت بالا انجام می دهد که ظاهری دارد. به همان اندازه که مزه دارد

در نهایت، در بستر رسانه های اجتماعی بزرگ برای قهوه: اینستاگرام. با یادگیری هنر لاته، می توانید از مقدار نامحدودی از تبلیغات رایگان بهره مند شوید. فقط «لاته آرت» را در اینستاگرام تایپ کنید و خواهید دید که چند نفر تجربیات قهوه خود را به اشتراک می گذارند و هیچ چیز بیشتر از عکسی از قهوه و غذای عالی که توسط یک دوست توصیه شده است، افراد را تشویق نمی کند تا یک پاتوق جدید را امتحان کنند.

آموزش رایگان لاته آرت

چطور یک لاته آرت درست کنیم؟

در حالی که بسیاری موافق هستند که تهیه اسپرسو خوب در خود یک هنر است، هنر لاته به الگوهای ساخته شده در نوشیدنی‌های اسپرسو روی فوم اشاره دارد. برای ساختن این طرح های زیبا، اطمینان حاصل کنید که شیر شما به درستی بخارپز شده است و اسپرسوی شما دارای کرم فوق العاده است، کف ظریف بالای شات اسپرسو. شما می توانید در کمترین زمان ممکن آثار زیبایی را در فوم بریزید یا بکشید!

شیر فوم دار

۱. آماده سازی شیر

شیر سرد را در یک پارچ سرد بریزید. سعی کنید یک پارچ بخار فلزی را حدود 30 دقیقه قبل از اینکه بخواهید لاته آرت درست کنید خنک کنید. پارچ سرد را بردارید و در شیر سرد بریزید تا به ته آبجوش برسد. این باعث می شود شیر منبسط شود و هنگام گرم شدن کف کند. به عنوان مثال، اگر یک پارچ 12 اونسی (355 میلی لیتر) دارید، حدود 10 اونس (295 میلی لیتر) شیر بریزید. به دلیل محتوای چربی بالا، بخارپز کردن شیر کامل راحت تر از شیر بدون چربی یا کم چرب است. اگر در خانه دستگاه اسپرسوساز ندارید، می توانید از فرنچ پرس برای کف کردن شیر خود استفاده کنید.

۲.تمیز کردن میله بخار

میله بخار را تمیز کنید و آن را در پارچ شیر قرار دهید. میله بخار را از خود دور کنید و آن را برای چند ثانیه کاملا روشن کنید. با این کار شیری که ممکن است در میله گیر کرده باشد پاک می شود. آن را خاموش کنید و بلافاصله به سمت پایین پارچ پایین بیاورید. میله بخار باید به صورت مورب به سمت پشت پارچ نزدیک دسته باشد.

۳.حرارت دادن شیر

میله بخار را روشن کنید و دماسنج را وارد کنید. میله بخار را به محض اینکه آن را داخل شیر فرو کردید، روشن کنید. اگر می خواهید دمای شیر را بررسی کنید، یک دماسنج را در کناره پارچ قرار دهید. به آرامی میله را در شیر بالا بیاورید تا نزدیک بالای آن باشد. شیر باید مانند گرداب در حال چرخش باشد.

۴. دمای مناسب شیر

شیر را حرارت دهید تا به دمای 140 تا 145 درجه فارنهایت (60 تا 63 درجه سانتیگراد) برسد. دسته بخار را به سمت پایین پایین بیاورید تا حدود 1 سانتی متر (0.4 اینچ) از بالای شیر فاصله داشته باشد. شیر نباید زیاد کش بیاید و یا حباب بزرگی وجود نداشته باشد. این کار به جای فوم خشک و سفت، میکروفوم صاف و مخملی ایجاد می کند. میکروفوم شیر بخار پز است که از حباب های ریز زیادی تشکیل شده است. این باعث می شود شیری با بافت نرم که به راحتی ریخته شود.

به خاطر داشته باشید که بعد از اینکه میله بخار را خاموش کردید، شیر برای مدت کمی به گرم شدن ادامه می دهد. از گرم کردن بیش از حد شیر خودداری کنید وگرنه خطر سوختن خود را افزایش خواهید داد. وقتی به بخارپز کردن شیر را یاد گرفتید، احتمالاً به دماسنج احتیاج نخواهید داشت. با کمی تجربه معمولاً می توانید با احساس دمای پارچ متوجه شوید که شیر چقدر داغ است.

 

۵. نکات بعد از کار با دستگاه قهوه ساز

دسته بخار را خاموش کنید و شیر را بزنید. بخار را ببندید و دماسنج را از پارچ بخار خارج کنید. پارچ شیر کف کرده را روی میز بکوبید و سپس شیر را به آرامی بچرخانید تا برای ریختن آماده شود. چرخاندن شیر از شر هر حباب بزرگی در کف که می تواند ریختن آن را سخت کند خلاص می شود.

میله بخار را تمیز کنید. یک پارچه مرطوب بردارید و به محض اینکه گرم کردن شیر را تمام کردید، میله بخار را کاملا پاک کنید. میله بخار را با روشن کردن کامل آن برای چند ثانیه تمیز کنید. با این کار شیری که در داخل چوب باقی مانده است پاک می شود. به یاد داشته باشید که اگر از دماسنج استفاده می کنید، آن را پاک کنید.

حال نوبت ریختن اسپرسو است

اسپرسو را تمپ کنید و بکوبید. حدود 7 تا 8 گرم اسپرسو را برای هر شات در یک پورتافیلتر تمیز اندازه بگیرید. برای فشار دادن یکنواخت روی زمین از تپ استفاده کنید تا حدود 30 تا 40 پوند (13 تا 18 کیلوگرم) به آن فشار وارد کنید. از گذاشتن اسپرسوی فشرده برای مدت طولانی در پورتافیلتر بخصوص اگر پورتافیلتر داغ است خودداری کنید. این می تواند اسپرسو را بسوزاند.

بلافاصله پورتافیلتر را داخل دستگاه اسپرسوساز قرار داده و آن را روشن کنید. چند ثانیه طول می کشد تا اسپرسو شروع به چکیدن از دستگاه به داخل لیوان شات یا پارچ کوچک شما کند. قبل از اینکه آن را خاموش کنید، حدود 21 تا 24 ثانیه دابل شات بریزید. باید متوجه فوم خامه ای شوید. این کرم است.

با کمی تمرین، می توانید همزمان اسپرسو را شروع کرده و شیر را بخارپز کنید. این کار باعث می شود که نه اسپرسو و نه شیر بخارپز برای مدت طولانی باقی بماند.

تمرین کنید

عکس های خود را عیب یابی یا تمرین کنید. ممکن است لازم باشد قبل از درست کردن لاته آرت، فقط کشیدن شات های اسپرسو را تمرین کنید. اگر متوجه شدید که اسپرسو خیلی طول می کشد تا داخل فنجان شود، ممکن است پورتافیلتر را خیلی محکم بسته باشید. یا اگر بلافاصله پس از شروع شات، اسپرسو در فنجان ریخته شود، ممکن است لازم باشد آن را سخت تر فشار دهید یا از اسپرسو بیشتری استفاده کنید.

فوراً از اسپرسو استفاده کنید. شات های اسپرسو را به آرامی در یک فنجان یا لیوان دهان گشاد بریزید تا خامه روی آن بماند. کرم همان چیزی است که هنر لاته شما را واقعاً متمایز می کند. اگر قبل از ریختن شیر بخار پز شده، اجازه دهید شات برای مدت طولانی (بیش از 10 ثانیه) بماند، تعریف زیادی در طرح های خود نخواهید داشت.
یک فنجان دهان گشاد به شما فضای بیشتری برای لاته آرت شما می دهد.

تمرین لاته آرت

طراحی لاته آٰرت

مقداری از شیر را داخل اسپرسو بریزید. فنجان دهان گشاد را با اسپرسو در دست خود بگیرید. فنجان را حدود 20 درجه به سمت پارچ شیری که در دست دیگر گرفته اید کج کنید. شیر بخار پز شده را به آرامی مستقیماً داخل اسپرسو بریزید تا زمانی که فنجان تقریباً نیمه پر شود. هدف این است که کرم غلیظ روی آن شناور بماند. اگر خیلی سریع بریزید، ایجاد لاته آرت را دشوار می کند.

۱) پارچ را به فنجان نزدیک کنید.

پارچ را به فنجان نزدیک کنید. هنگامی که فنجان نیمه پر شد، می توانید فنجان دهان گشاد را به سمت عقب کج کنید تا زمانی که مستقیم به سمت بالا قرار گیرد. در همان زمان، پارچ شیر بخار پز را درست بالای سطح اسپرسو حرکت دهید. شما باید مقداری از میکروفوم سفید را در اسپرسو ببینید. اکنون می توانید شروع به طراحی کنید.

۲) طرح قلب

طراحی قلب ایجاد کنید. هنگامی که نقطه سفید میکروفوم را در فنجان دیدید، به ریختن آن در آن ادامه دهید. شما باید یک دایره سفید بزرگ در نظر بگیرید. وقتی تقریباً فنجان را پر کردید، شیر را از دایره سفید به طرف دیگر فنجان بریزید. این کار شیر را از میان دایره می کشد تا شکل قلب ایجاد شود.

لاته آرت طرح قلب

به یاد داشته باشید که شما در حال جابجایی شیر و پارچ هستید، نه فنجان با اسپرسو. اگر شیر خیلی خشک یا سفت باشد، ممکن است با یک لکه سفید بیشتری مواجه شوید. دوباره امتحان کنید و شیر را بخارپز کنید تا شل شود.

۴)طرح گل

یک الگوی گل یا لاله ایجاد کنید. به محض مشاهده نقطه سفید روی کرم از ریختن شیر کف کرده خودداری کنید. یک ثانیه صبر کنید و سپس یک نقطه دیگر را درست پشت نقطه اول بریزید. به ساختن هر تعداد نقطه که دوست دارید ادامه دهید تا زمانی که آماده باشید شیر را از میان نقاط بریزید. این کار همه آنها را به هم متصل می کند و نقطه ها را مانند برگ می کند.
شما اساساً یک قلب کوچک از نقطه پایانی می سازید. انتهای قلب ساقه گل می شود.

۴)طرح روزتا

طرح روزتا درست کنید. به محض اینکه نقطه سفید میکروفوم را در کرم مشاهده کردید، از مچ دست خود استفاده کنید تا شیر را به آرامی از یک طرف به سمت دیگر در حالی که آن را در فنجان بریزید، تکان دهید. میکروفوم سفید باید شروع به باد کردن کند. به تکان دادن شیر ادامه دهید تا فنجان تقریباً پر شود و طرح تقریباً بالای فنجان را بپوشاند. پارچ شیر را کمی بالا بیاورید و مستقیماً از شیر به طرف دیگر فنجان بریزید. از استفاده از کل بازو برای تکان دادن شیر در فنجان خودداری کنید. با این کار کنترل کمتری بر طراحی خواهید داشت.

۵ طرح لاته آرت آسان

حکاکی و طراحی لاته آرت

یک طرح یا کلمات را در فوم حک کنید. یک خلال دندان یا سیخ بردارید و آن را از میان فوم بالای لاته بکشید تا الگوها یا هنر خود را ایجاد کنید. حتی اگر فوم شما از میکروفوم ظریف ساخته نشده باشد، این کار به خوبی جواب می دهد.

طراحی و حکاکی لاته آرت

 

قبل از کشیدن خلال دندان روی فوم، سیروپی  را در نظر بگیرید. این به شما امکان می دهد کلمات را راحت تر بنویسید. با شابلون هنر بسازید. می توانید شابلون هایی بخرید که به سادگی روی لاته تمام شده قرار می دهید. پودر کاکائو، دارچین یا مخلوط ادویه را روی شابلون تکان دهید و شابلون را بردارید. با این کار تصویر شابلون در بالای لاته باقی می ماند. می توانید با استفاده از پلاستیک نازک یا کاغذ مومی استنسیل لاته خود را بسازید. از یک تیغه استفاده کنید تا طرح مورد نظر خود را با دقت در پلاستیک برش دهید. شما می توانید آن را روی لاته مانند یک شابلون قرار دهید.

برای طراحی های منحصر به فرد از شکلات استفاده کنید: برای طراحی منحصر به فرد، قبل از ریختن شیر در فنجان، مقداری پودر کاکائو را روی اسپرسو در فنجان بپاشید. وقتی شیر را روی آن بریزید، لاته تیره به نظر می رسد. همچنین می توانید با استفاده از سیروپ شکلات در فوم  طرح ایجاد کنید. با طراحی تار، دانه های برف یا گل با استفاده از سیروپ شکلات آزمایش کنید.

چگونه جینو می تواند به شما کمک کند؟

ما طیف وسیعی از دانه‌های قهوه تخصصی با طعم‌های مختلف را ارائه می‌کنیم تا به شما کمک کنیم قهوه‌ای با طعم عالی و مطابق با هنر لاته داشته باشید. بنابراین می توانیم به کافه یا کافی شاپ شما کمک کنیم. اگر به دنبال گرفتن یک باریستا برای تقویت محیط خود هستید، باید آموزش باریستا ، دوره لاته آرت و تجهیزات عالی را در نظر بگیرید تا بیشترین بهره را از قهوه خود ببرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله