15
اردیبهشت

قهوه کلد برو چیست؟

قهوه دم سرد یا کلد برو با درجه آسیاب درشت پودر می‌شود و بیشتر از ۱۲ ساعت آب به صورت قطره‌ای از آن خارج می‌شود یا آب درون آن باقی می‌ماند تا بعد با فیلتر تفاله قهوه جدا شود. با نوشیدن کلد برو می‌توانید میزان بیشتر کافئین و تمامی عطر و طعم  منحصر به فرد قهوه را تجربه کنید. این نوع قهوه یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در بین افراد است که مصرف آن در هوای گرم و فصل‌ تابستان باعث لذت شما می‌شود. اولین افرادی که کلد برو را تجربه کردند مردم ژاپن بودند که قبل از آن چای سرد را مصرف کرده بودند، البته که ژاپنی‌ها هم ایده این نوشیدنی را از خدمه کشتی هلندی گرفته‌اند، آن‌ها برای داشتن قهوه بدون نیاز به آتش قهوه سرد را درست می‌کردند. نکته‌ای که باید بدانیم این است که قهوه کلد برو از دیگر قهوه‌های سرد مانند آیس کافی به دلیل اینکه آماده‌سازی آن به صبر و زمان بیشتری نیاز دارد گران‌تر و دارای کافئین بیشتری است.

طرز تهیه کلد برو

برای تهیه کلد برو و داشتن یک قهوه با کیفیت ۲ روش وجود دارد، تهیه کلد برو با فرنچ پرس و دستگاه مخصوص کلد برو که در ادامه مطلب به آن‌ها میپردازیم.

۱. فرنچ پرس:  یکی از روش‌های خانگی تهیه کلد برو استفاده از فرنچ پرس می‌باشد. ابتدا باید قهوه آسیاب شده داشته باشید و به این نکته توجه کنید که آسیاب قهوه برای کلد برو باید درشت باشد، بعد از تهیه قهوه به ازای هر۱ فنجان آب به ۱ اونس یا ۲۸ گرم قهوه درشت آسیاب شده نیاز دارید. قهوه را داخل فرنچ پرس ریخته و یک چهارم آن را آب میریزید و اجازه دهید گاز قهوه از آن خارج شود، سپس بعد از چند ثانیه استراحت دادن به قهوه بقیه آب را اضافه کنید  و در فرنچ پرس را ببندید.

۲. دستگاه مخصوص کلد برو: دستگاه‌های مخصوص و متفاوتی برای تهیه یک کلد برو با کیفیت وجود دارد که با روش دم آوری قطره‌ای با کمک این دستگاه‌ها می‌توانید یک قهوه کلد برو با طعم عالی داشته باشید.

نکاتی که در تهیه کلد برو باید توجه کنید

برای داشتن یک قهوه کلد برو باکیفیت که عطر و طعم خود را به خوبی حفظ کند و کافئین بالایی به شما دهد، نیاز است که مواردی را هنگام تهیه آن رعایت کنید.

. حتما از آب تصفیه شده استفاده کنید زیرا آب شهری بسیار بر طعم قهوه تاثیر می‌گذارد.

. حتما برای فرنچ پرس و دستگاه مخصوص کلد برو از آب سرد استفاده کنید.

. در نظر داشته باشید که با هر نوع قهوه‌ای که دوست داشته باشید می‌توانید  کلد برو را تهیه کنید اما آگاه باشید که هرچه قدر ربوستا قهوه بیشتر باشد، کافئین کلد برو هم بیشتر می‌شود.

چگونه کلد برو خود را صاف کنیم؟

بعد از چندین ساعت خیساندن قهوه باید تفاله آن را خارج کنید، برای اینکار تنها فیلتر فرنچ پرس کافی نیست، پس برای روبه‌رو نشدن با کنسانتره کدر بهتر است از پارچه پنیر یا چندین گزینه دیگر استفاده کنید.

۱. دستمال‌های قدیمی: اگر دستمالی تمیز، نخی، نازک و بدون پرز دارید بهترین گزینه برای انجام این مرحله است، اما در نظر داشته باشید که این پارچه باید بسیار بزرگ باشد تا صافی شما را بپوشاند.

۲. فیلتر‌های کاغذی: از فیلتر‌های کاغذی بسیار نازک استفاده کنید تا راحت‌تر از طریق آن فیلتر شود، زیرا هرچه ماده ضخیم‌تر باشد، مدت فیلتر شدن هم بسیار طولانی می‌شود.

تفاوت قهوه کلد برو و آیس کافی

هر دو مدل قهوه از نظر خنکی و درجه دما یکسان هستند، اما تفاوت اصلی آن‌ها در نوع تهیه کردن است، آیس کافی یک شات اسپرسو با ترکیب شیر و سیروپ دلخواه و کلد برو با چندین ساعت عصاره‌گیری و دم‌آوری درست می‌شود. تفاوت دیگر این نوع قهوه‌ها در میزان کافئین آن‌ها است که کافئین کلد برو بیشتر و با توجه به نوع قهوه آن اسیدیته کمتری دارد و باعث می‌شود هنگام نوشیدن کمی طعم شیرینی حس کنید.

آیا می‌توان کلد برو را گرم کرد؟

شما می‌توانید قبل از نوشیدن کلد برو آن را به صورت گرم میل کنید، اما گرم کردن کلد برو باعث تلخ شدن آن می‌شود، مخصوصا اگر بخواهید با شیر مخلوط کنید. اگر قصد گرم کردن این مدل قهوه را دارید حتما آرام آرام اینکار را انجام دهید و سپس شیر را اضافه کنید.

انتخاب نوع قهوه برای کلد برو

به دلیل اینکه درصد بسیار زیادی از این قهوه را آب تشکیل داده است، ابتدا قبل انتخاب نوع قهوه به آب که از آن استفاده می‌کنید توجه داشته باشید(بهتر است از آب تصفیه شده استفاده شود). برای انتخاب قهوه بهتر است از قهوه‌های معطر مانند قهوه اتیوپی یا کنیا استفاده کنید، علاوه بر آن بهتر است از قهوه ۱۰۰ درصد عربیکا استفاده شود زیرا قهوه ربوستا تلخی بیشتری دارد و مناسب قهوه کلد برو نیست.

نتیجه

کلد برو یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در ایران و جهان است و با روش خیساندن قهوه در آب به مدت طولانی درست می‌شود، که برای درست کردن آن در خانه باید آزمون و خطاهای زیادی انجام دهید تا بهترین قهوه را به دست آورید. دم‌آوری کلد برو ابزار خاصی نیاز ندارد فقط زمان و حوصله بیشتری نیاز است، که ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله