جهان ما قرن ها شاهد آمدن و رفتن نسل قهوه ها بوده است، اما چند دهه اخیر واقعاً دوره رشد و تکامل صنعت جهانی قهوه بوده است. در این مطلب، ما بر روی سه نسل قهوه و تفاوت نسل های قهوه که در چند سال اخیر تکامل یافته اند تمرکز خواهیم کرد. شما بدون شک با هر سه موج قهوه مواجه شده اید، اما ممکن است متوجه آن نشده باشید.این امواج قهوه با کیفیت دانه، روش ها و تعداد انگشت شماری از عناصر دیگر ارتباط دارند. با یادگیری در مورد آنها، می توانید به وضوح ببینید که قهوه چگونه در حال تکامل است و به کجا می رود. همچنین روش جدیدی برای برقراری ارتباط در مورد کیفیت یک قهوه روست شده یا کافه به دست خواهید آورد.
نسل اول یا موج اول قهوه
اولین موج قهوه به عنوان کم کیفیت ترین قهوه شناخته می شود و به قهوه کالایی معروف است. به Folgers، Maxwell House، Green Mountain Coffee و دیگر برندهایی فکر کنید که تمرکز زیادی روی کیفیت یا شفافیت ندارند. قهوه نسل اول اصلا خاص نیستند. در واقع، برای چندین دهه مردم در ایالات متحده حتی نمی دانستند که دانه های قهوه از یک گیاه واقعی می آید!
چرا؟ چون قهوه موج اول به نظر می رسد که از یک کارخانه آمده است، نه یک مزرعه. هیچ (یا به ندرت) اشاره ای به کشور یا مزرعه مبدا وجود ندارد، هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه پردازش قهوه وجود ندارد و تقریباً همیشه عمده بود.
خصوصیات رایج قهوه نسل اول:
- دانه با طعم مصنوعی یا “طبیعی”.
قهوه فوق العاده تیره و تلخ
موج دوم قهوه
ما به طور کلی ظهور قهوه موج دوم را به برندهایی مانند Starbucks و Caribou Coffee نسبت می دهیم که فرهنگ کافه داری را در ایالات متحده متحول کردند. این روست ها و کافهها در اواخر دهه 1900 با معرفی قهوهدوستان به طیف وسیعتری از تجربههای خوردن قهوه، قهوه را به شیوهای جدید زنده کردند.آنها شروع به انتشار در کشورهای مبدأ کردند و شروع به کاوش در قهوه با کیفیت بالاتر کردند، اما هنوز مشتری را به سمت خود قهوه هدایت نکردند – بلکه به عنوان تجربه.
برای مثال، استارباکس با مخلوط کردن شاتهای اسپرسو با سیروپ های شیرین و طعمدار و سایر مواد، پیشگام چیزی بود که زمانی در ایالات متحده «نوشیدنیهای قهوهی تخصصی» در نظر گرفته میشد. هنوز هم واقعاً روی قهوه نبود، بلکه روی نوشیدنی خلاقانه، باریستاها بود. این نسل علاقه به قهوه را ایجاد کرد، اما به ندرت از سبک روست کردن قهوه بسیار تیره نسل اول که قهوه را تلخ و یکدست میکرد، فاصله گرفت.
خصوصیات رایج نسل دوم قهوه
- تمرکز شدید روی نوشیدنی های طعم دار
قهوه نسبتا تیره و تلخ
شناخت جزئی کشور مبدا قهوه
باریستاهایی که به کافه علاقه دارند، اما نه خود دانه قهوه
موج سوم قهوه
قهوه موج سوم از یک جامعه خاص در دهه 1980 تکامل یافت که به شدت بر روی دانه های قهوه متمرکز بود. این گروه کوچک از روست کنندهها و کافهها در حال آزمایش سطوح برشتهای سبکتر و آوردن طعمهای جدید و عجیب و غریب از قهوههای پرورشیافته بودند. در سال 1982، انجمن قهوه تخصصی آمریکا تأسیس شد و بستری را برای این سبک جدید برشته کردن و دم کردن ایجاد کرد. در همان زمان، این موج در مناطق دیگر جهان مانند استرالیا، کانادا و اسکاندیناوی شروع به فراگیر شدن کرد. این صنعت فرعی طی چند دهه بعد رشد کرد . اصطلاح “موج سوم قهوه” در سال 1999 ابداع شد و به یک روند رو به رشد تبدیل شد. همانطور که بیشتر و بیشتر مصرف کنندگان متوجه شدند که قهوه چیزی بیشتر از طعم تلخ و خاکستری دارد، رنسانس قهوه ظهور کرد.
پس از بررسی تفاوت نسل های قهوه، باید بدانید عبارت “موج سوم” به نوعی از بین رفته است. این بخش از صنعت قهوه در حال حاضر بیشتر به عنوان قهوه تخصصی شناخته می شود و بزرگترین صنعت قهوه در ایالات متحده است.
دوره بروئینگ بار (قهوه های نسل سوم )
خصوصیات قهوه موج سوم:
- نت ها با طعمی خاص (مانند شیرینی عسل، عطر گل رز و اسیدیته پرتقال)
پروفیل های روست سبک تر
لاته آرت
دانه تک منشا
درجه بالایی از شفافیت مبدا
روش های دم کردن دستی مانند ریختن روی مخروط ها و فرنچ پرس
شفافیت طراوت با انتشار تاریخ های روست شده خاص
تفاوت نسل های قهوه و تفاوت نسل سوم را تجربه کنید
حتی در حال حاضر، دنیای قهوه تخصصی در حال رشد و تکامل است. تفاوت نسل های قهوه را دیدید؟ ما به طور مداوم در حال اصلاح تکنیکهایمان هستیم، سیستمهایی را که مدتها کشاورزان را در فقر رها کردهاند زیر سوال میبریم، و به دنبال راههایی برای ایجاد طعم بیشتر از دانه های با ارزش هستیم. ما قهوه را در سطح کیفی تجربه می کنیم که جهان قبلاً هرگز آن را ندیده است – و روز به روز در حال بهتر شدن است.