قهوه ‌های دمی موج سوم

قهوه ‌های دمی موج سوم

 

قهوه ‌های دمی موج سوم و خواص قهوه‌ های دمی موج سوم:

موج سوم قهوه، چیزی که بسیار و بسیار آن را در کافی‌شاپ‌ها و محیط‌های مجازی شنیده‌ایم. قهوه‌ های دمی موج سوم چیست و چه کاربردی دارد؟ حالا این عبارت دقیقاً چه معنایی دارد؟ چه چیزی آن را از قهوه‌ی اسپیشالیتی متمایز می‌سازد؟ و اگر قهوه‌ی نسل سوم وجود دارد، پس قهوه‌های نسل اول و دوم و حتی چهارم چه؟ دفاع کردن از این عبارت به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. شاید هم عبارت‌های مختلفی برای آن شنیده باشید، عبارت‌هایی که در ظاهر با هم متناقض به نظر برسند ما نظر چند شخص حرفه‌ای در زمینه‌ی قهوه را پرسیدیم تا ببینیم آن‌ها چگونه این نوع قهوه را تعریف می‌کنند.

اگر این موج سوم است، پس بر سر موج‌های اول و دوم چه آمد؟

ابتدا یک تاریخچه‌ی کوتاه از قهوه‌ های دمی موج سوم برایتان شرح می‌دهم:

در سال ۱۹۶۰ مصرف قهوه به طرز ناگهانی شروع به افزایش کرد و قهوه برای اولین بار در دسترس همگان قرار گرفت. پس این را می‌توانیم موج اول قهوه نام‌گذاری کنیم. موج دوم زمانی حاصل شد که صنعت قهوه دچار یک رشد ناگهانی، اما این بار از لحاظ کیفیت، شد. شرکت‌های بزرگ نظیر استارباکس به راه‌اندازی شعب خود اقدام کردند و این صنعت به صنعتی بسیار سودآور تبدیل گشت. در اینجا قهوه کم‌کم داشت به یک کالای لوکس و گران‌قیمت تبدیل می‌شد. علاوه بر این‌ها با کمی تحقیق بیشتر راجع به زنجیره‌ی عرضه و حرکت محصول از تولیدکنندگان به سمت مصرف‌کنندگان؛ متوجه شدیم که با مرور زمان، خریداران قهوه‌ی سبز به منطقه و نوع کشت و فرآوری قهوه‌ی خود توجه نشان دادند و این توجه و حساسیت کم‌کم به مصرف‌کنندگان قهوه نیز انتقال یافت.

پس، اگر این‌ها موج اول و دوم هستند، موج سوم چیست؟ و چه چیزی آن را تا این اندازه منحصربه‌فرد می‌سازد؟

برخلاف قهوه‌ی نوع نخست، قهوه‌ی موج سوم را تنها در قهوه‌خانه‌های مستقل یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک شرکت‌های تفت و پخش قهوه می‌توان یافت. در ایالات متحد سه شرکت عمده – در کنار بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر – در کار بو دادن و پخش قهوه‌ی موج سوم‌اند و هر کدام قهوه‌خانه‌های خود را هم دارند به‌هرحال، این مُد – نه خیلی – جدید است. خوب یا بدش را نمی‌دانم. مزه که بی‌شک بهتر است و اصلا قابل مقایسه نیست. هرچند هر فنجان قهوه‌تان حتما گران‌تر از مثلا استارباکس در خواهد آمد و قهوه‌خانه‌های موج سوم مثل باقی قهوه فروشی‌های زنجیره‌ای آن قدر ها در دسترس نیستند. اما به‌هرشکل، پول را به شرکت‌های غول زنجیره‌ای نمی‌دهید و عموما پولتان به کسب و کارهای کوچک‌تر که مستقیما با مزرعه‌دار معامله می‌کنند، می‌رسد.

تفاوت موج اول و دوم با موج سوم قهوه

 

به راستی تفاوت موج اول و دوم قهوه با موج‌های جدید چیست؟ در این قسمت به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت. در نسل دوم قهوه صنعت این دانه با ارزش رشد زیادی کرد و شرکت‌های بزرگی همانند استارباکس (Starbucks) شروع به فعالیت کردند. قهوه به یک کالای لوکس تبدیل شد و زنجیره بزرگی میان تولید بوجود آمد. اما چه چیزی نسل سوم را از نسل اول و دوم متمایز می‌کند؟ Matt Milletto متخصص صنعت قهوه درمورد نسل سوم این چنین می‌گوید:
باوجود تجربه بیست ساله در این صنعت، به جرات می‌توانم بگویم که نسل سوم موج طلایی در کیفیت تولید قهوه است و در این نسل متدهای جدیدی در پرورش قهوه بوجود آمده است. زنجیره پیوسته‌ای میان تولید، صادرات، باریستا و مصرف کننده ایجاد شده است که نشان دهنده تلاش و سخت‌کوشی است.

 

تفاوت‌های متنوع قهوه های دمی موج سوم
تفاوت‌های متنوع میان موج‌های قهوه دمی

ویژگی های قهوه دمی موج سوم

به راستی قهوه ‌های دمی موج سوم چه ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را از موج‌های دیگر متمایز ساخته است.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، نسل سوم قهوه دارای کیفیت بسیار بالایی در تولید، عرضه، روست و متدهای جدید در تهیه نوشیدنی‌های مختلف برپایه قهوه است. اما وجه تمایز اصلی میان نسل سوم با نسل اول و ودوم خدمات مشتری است. نسل سوم قهوه حس خاص بودن را در افراد ایجاد می‌کند و بخش دیگری از آن به اشتراک گذاشتن داستانی است که پشت همان فنجان قهوه نهفته است.

موج اول قهوه چگونه منجر به موج سوم قهوه شد؟

موج اول که اواسط قرن بیست آغاز شد، با افزایش قهوه در بازار و همه گیر شدن این نوشیدنی همراه بود و جزو یکی از کالا‌های اساسی اون زمان قرار گرفت و رشد چشمگیری در مصرف قهوه پس از این موج بوجود اومد، اگر بخواهیم به شکل دیگر توضیح بدهیم، این موج به کمیت مصرف قهوه می‌پرداخت و روی کیفیت و اصالت قهوه تمرکز نداشت، و فقط توانست مردم رو با این دانه ویژه و نوشیدنی‌های آن آشنا کرده و به خوردن آن ترغیب کند.

موج دوم قهوه چگونه منجر به ایجاد موج سوم قهوه شد؟

این موج درست پس از موج اول به وقوع پیوست، این موج که پرچم داران اصلی آن، قهوه پِت و استارباکس بودن ، با معرفی قهوه عربیکا و نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو آغاز شد، که مهم ترین نوشیدنی‌ها ابداع شده در این زمان، لاته ، کاپوچینو و مشکیاتو بودن که باب جدیدی را داخل نوشیدنی‌های قهوه باز کردند. در این موج انواع روش‌های روستری و برشته کاری قهوه نیز پیشرفت داشتند. دوره لاته آرت

در این موج می‌شود گفت که قهوه وارد حیطه صنعتی شد و صنعت قهوه شکل گرفت. به همین ترتیب قهوه ‌های دمی موج سوم رواج یافتند.

 

ویژگیهای قهوه های دمی موج سوم
قهوه دمی موج سوم ویژگی‌های زیادی دارد

افزایش کیفیت و رضایت با ایجاد نسل سوم قهوه

آیا با ایجاد قهوه‌های دمی نسل سوم هیچ گونه افزایش و رضایتی در این باره حاصل شد؟

با ما همراه باشید. در این موج همچنین برشته کاری قهوه از رست‌های تیره و دارک به لایت تر تبدیل شدن تا طعم های درخشان تری را به مصرف کنندگان هدیه بدن. و هم چنین کافه ها نیز تمرکز خود روی تهیه قهوه درون فنجان های جداگانه قرار دادن و به همین علت استفاده از دستگاه‌های اوتوماتیک قهوه ساز کاهش یافت.

همچنین لازم به ذکر است که لاته آرت نیز در این موج خود یعنی موج سوم قهوه را ثابت کرد و علاوه بر تجربه‌ی کیفیت مناسب حس جدید را با استفاده از زیبایی به مصرف کنندگان هدیه داد.

موج سوم قهوه به طور کلی خود را از موج‌های اول و دوم متمایز میکنه و باریستای موج سوم هم دارای دانش و مهارت ویژه تری از انواع اول و دوم خواهد بود باریستای موج سوم و تمام اطلاعات قهوه اعم از نحوه‌ی رست قهوه ، نوع لوبیا قهوه و طعم نهایی رو در دست مصرف‌کننده قرار می‌دهد تا هر قهوه دقیقا طبق سلیقه‌ی مشتری و مصرف کننده آماده بشود.

 

کیفیت قهوه های دمی موج سوم
قهوه دمی موج سوم کیفیت بالایی دارد

 

برای تبدیل شدن به یک باریستا حرفه‌ای و یادگرفتن نحوه درست کردن انواع قهوه و حتی شناخت دانه‌های قهوه باید حتما در  یک دوره باریستا خوب شرکت کنید، پیشنهاد ما به شما دوره باریستا جینو کافه است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها